Min kycklingpaj med feta ost och soltorkad tomat

Recept på min paj önskades. Eftersom jag improvisera kan jag inga exakta mått men ungefär :
(null)

Börja med pajdegen (om du inte köper färdig).
Pajdeg:
•250g smör 
•6 dl mjöl 
•6 msk kallt vatten 
Gör såhär:
•Skär smöret i små bitar. 
•Nyp ihop mjöl och smör för hand eller mixa i matberedare till en smulig massa. 
•Tillsätt vattnet och blanda snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i formen (en stor form, se bild). Nagga bottnen med en gaffel. Låt vila ca 30 minuter i kylen. 
•Sätt ugnen på 225°C. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen 10 minuter.

Fyllning:
•1 förpackning bacon 
•1 förpackning feta ost 
•1 liten burk soltorkade tomater 
•fryst salladskyckling (eller stek brösrfile) 
•4 dl broccoli 

Under tiden pajdegen är i kylen kan du förbereda med att steka baconet knaprigt. Låt de rinna av på hushållspapper. 
Koka broccoli efter avisering, låt rinna av ordentligt. 
Klipp/skär en soltorkade tomaterna i mindre bitar i en skål, smula sönder feta osten över, häll ner broccolin och klipp ner baconet i mindre bitar i skålen. 
Häll ner önskad mängd salladskyckling. 
Blanda allt och häll ner i pajdegen. 

Äggstanning: 
5 ägg
5 dl mjölk 
Salt och peppar 

Vispa och häll över fyllningen. 

In i ugnen i ca 30 min på 180-200 grader. Servera med sallad.
(null)

(null)

Kommentera här: