Smärta och svullnad

Jag glömde uppdatera igår så jag gör det nu. Här är jag innan jag skulle ut och gå, jag får så ont i öronen så fort det är minsta lilla kallt därför jag har mössa. Men den åkte av ganska direkt för det var inte så kallt som jag trodde, jag svettades arslet av mig igår. Det är väl bra det. Jag provade att jogga några sträckor men det går bara inte, får ont i mina knän direkt. Jag ska ta och kolla upp det där för vill kunna jogga. Fick även svin ont i mina smalben igår när jag gick, kan vara inflammation eller så är jag bara överansträngd. Ska nog ta en vilo dag idag, om jag inte drar och simmar. Så gårdagens promenad blev inte lika lång som den brukar, men tog iallafall 2 varv runt spåret.
Sen en annan konstig sak när jag är ute och går, det är att mina händer sväller upp som fan? Kanske är fler kroppsdelar som gör det men händerna märker jag varje gång. Fingrarna ser ut som små prinskorvar och man får konstig känsla typ som händerna har somnat. Svullnaden lägger sig oftast efter någon timme men är ändå obehagligt. Någon som vet vad det kan bero på? Tog även bild en gång, dom vänstra är när det är svullet och dom högra är mina normala.

Kommentarer:

1 Dennis:

Socker och andra ämnen ansamlas i kroppen tillsammans med vätska för att kunna förse dina muskler med energi när du anstränger dig. Står du stilla länge svullnar benen upp utav att denna vätska inte arbetas uppåt genom att benmuskulaturen arbetar. Men när du promenerar eller på annat sätt använder benen jobbas denna vätska upp till överkroppen genom att benmuskulaturen pressar den uppåt, håller du då dina händer/armar under brösthöjd och inte arbetar/rör armmuskulaturen tillräckligt så kommer vätska som annars hade befunnit sig i underkroppen hamna i armar/händer istället. Detta med hjälp av både tyngdkraften och centripetaleffekten, dina händer hänger ju bara och pendlar fram o tillbaka under promenaden, då tvingas vätska ut i den punkt som är längst ut på pendeln.(dina fingrar) När det socker/energidepåer som finns bundet i denna vätska så förbränns för att ge dig energi under promenaden så kommer endast vattnet att finnas kvar. Kroppen hinner helt enkelt inte svettas ut denna överblivna vätska i takt med att socker etc förbränns. Socker och glykogen binder vätska i våra kroppar, upp till 1kg kan bindas i kroppen via musklerna och levern. Har du haft ett större intag av socker är det alltså större chans att denna svullnad uppstår.
Går du på deff och inte äter kolhydrater? Då väljer kroppen att lagra kolhydrater när/om du får i dig dessa vid någon fuskdag eller liknande. Det lagras i kroppen i form av glykogen. När du sedan går tillbaka till att inte äta kolhydrater så omvandlar kroppen glykogenet till glukos/druvsocker (en sockerart) för att ge musklerna energi. Så även om du inte ätit socker samma dag eller dagen innan så kan samma svullnad uppstå.

Två sätt att undvika detta:
- Håll armar och händer över brösthöjd när du promenerar.
- Använd gå-stavar eller annat för att aktivera musklerna i armarna så dessa kan pumpa bort vätskeansamlingen som bildas. Lätta hantlar/vikter är väldigt bra att använda och ökar dessutom din förbränning ganska rejält!

Det handlar alltså om att aktivera musklerna i armarna/händer för att inte låta vätska samlas där.



Hoppas detta hjälper dig!

2 Diana:

Lät som bra förslag som han gav där uppe! Verkar verkligen kunna sin sakt..

Du kan ju gå med armarna i samma takt som benen rör sig och göra stora rörelser också, men gå-stavar låter som en bra idé. Då vet du ju till 99% att du rör kroppen rätt.

Skaffa hantlar som han sa och träna upp handlederna och armarna, och så finns det ju såna där typ "klämmor" som du ska klämma med ena handen och sedan på andra... svårt att förklara vad jag menar när jag inte ens vet vad dom heter men dom har typ den här formen: /\ med en liten runt grej på toppen typ som en fjäder. Tror du vet vad jag menar x)...

Hoppas jag också gjorde nån nytta :P

Prova med dom där jobbiga jävla armhävningarna också xD kanske funkar? Träning är inte riktigt min grej...

3 Dennis :

Handklämmor kan också funka! Men nja det är inte bristen på muskulatur som är problemet, det är att den inte aktiveras under gången. Även den med de mest vältränade armarna kan åka på samma sak om armmuskulaturen vilar under promenaden.

En vän till mig har samma problem, han promenerar med 1kg vikter i händerna och "jabbar" samtidigt under gången, liksom boxas med luften framför sig. Ser jävligt fult ut men ökar förbränningen avsevärt och hjälper mot ballong-effekten.

Som sagt viktigast att sätta armarna i rörelse!

Svar: Tack Dennis =)
Angelin Frejd

Kommentera här: